A Britannic és az Olympic
Az óceánjárók fénykorában jól bevett szokás volt, hogy a hajóépítő társaságok egyetlen terv alapján több hajót építettek. Ennek merőben gazdasági oka volt, a mérnököknek ugyanis elegendő volt egyszer elkészíteni a teljes sorozat tervét.
Ráadásul több hajóval gyakoribb utakra nyílt lehetőség. A Southampton és New York között közlekedő három közel azonos hajóval a működtető társaságok hetente egyszer indíthattak volna menetrend szerinti járatot. A transzatlanti repülőgépjáratok megjelenése előtt igen nagy volt a kereslet a hajóval való utazásra.
A White Star Line hajótársaság megépítette a Titanic két ikertestvérét. Az Olympic és a Britannic nevekre keresztelt hajókat a Harland és Wolf hajógyárban készítették. Sajnos, végül mindhárom testvér szomorú véget ért.
A Britannic-ot 1914 februárjában, az I. világháború kitörése előtt hat hónappal bocsátották vízre. A hajó belsejének luxuskivitelezését a háború kitörése miatt nem tudták befejezni, ezért az óceánjárót a brit kormány kinevezte kórházi hajónak.
„Őfelsége kórházi hajója”, a HMHS Britannic 1916 novemberében a hatodik útja során eltűnt. Úgy süllyedt el, hogy fizető utas szállítására még csak nem is volt alkalma.
Tragikus veszteség A Britannic úton volt a görög Lemnosz szigete felé, hogy a szövetséges sebesülteket visszaszállítsa Angliába. Az Athéntól mintegy 65 kilométerre délkeletre fekvő Kea szigeténél azonban elsüllyedt.
A fedélzeten tartózkodó mintegy 1134 utas közül mindössze harminc veszett oda az Égei-tengerben. Sokukat akkor érte a halál, amikor az óceánjáró hátsó része kiemelkedett a vízből, és a leengedett mentőcsónakokat a még forgó propeller beszippantotta.
Az 1911 júniusában vízre bocsátott Olympic iránt a sors kicsit kegyesebb volt. Eredetileg a White Star Line társaság Southampton–New York útvonalán közlekedett, de 1914-ben a háború kitörése után csapatszállító hajóként üzemelt tovább.
Az Olympic 1919-től visszatérhetett a tengerentúli személyszállításhoz. Az 1930-as években azonban, a világválság idején a változó gazdasági állapotok ingoványos útra terelték a hajót. 1934-ben a Cunard és a White Star Lines hajótársaság egybeolvadt, és flottájuk kiöregedett hajóit leselejtezték.
A fedélzeten található berendezés minden egyes darabját elárverezték, a hajótörzset pedig elbontották. Az óceánjárók aranykora a végéhez közeledett. |